4 sixpackfabels die je voor altijd mag vergeten

fat-ab-workout-420x199

Een sixpack. Wie wil dat nou niet? Er is een simpele reden als je er nog geen hebt: je hebt geluisterd naar advies dat complete onzin is. De 4 meest voorkomende fabels over een sixpack heb ik op een rij gezet en ontkracht.

Fabel 1: “Je moet geen koolhydraten meer eten.”
Er zijn veel verschillende soorten koolhydraten en ze zijn niet allemaal de vijand – integendeel. Neem resistent zetmeel. Een onderzoek gepubliceerd in Nutrition and Metabolism ontdekte dat deze soort koolhydraat, die voorkomt in bijvoorbeeld aardappelen en erwten, je gedurende de dag 23% meer vet laten verbranden. Waarom? Het is ongebruikelijk, maar resistent zetmeel wordt verteerd in je dikke darm, die de goede bacteriën in je darmen support en je metabolisme een boost geeft.

Maar als je echte resultaten rond je middenrif wilt zien, is er één koolhydraat die je volledig uit je dieet moet schrappen: suiker. Eenvoudige suikers vertragen je sixpack-proces. Houd je bloedsuikerspiegel laag en energie zal niet meer worden opgeslagen als vet. In plaats van je gezonde trek te stillen met snoep of wit brood, kies je voor meervoudige koolhydraten na je work-out om je buikspieren op te bouwen.”

Fabel 2: “Je moet gerichte ab-workouts doen”
Doe je bij elke training 200 sit-ups maar zie je nog steeds geen sixpack? Een total-body-circuit geeft je veel meer resultaat. Waarom? Een wasbordje bouwen gaat niet alleen om buikspieren, maar vooral om minder lichaamsvet; je hebt al een sixpack, hij zit gewoon verstopt onder een laag vet. De nummer-1-methode om je buikvet te laten smelten? Compoundoefeningen die je spiergroepen boven en onder activeren. De beste compoundoefening is wat mij betreft de burpee 😉

Fabel 3: “Cardio is de sleutel tot succes.”
Je hoeft niet meer uren op een hometrainer te zitten. Met een goede focus op je voeding kunnen je trainsessies kort en intens zijn. De workout die je moet doen? Een High Intensity Interval Training (HIIT-circuit). Zo’n HIIT-training vormt altijd een onderdeel van mijn bootcamptrainingen. Alles wat je hoeft te doen is 3-5 sets van 8-15 herhalingen van onderstaande oefeningen met zo min mogelijk rust.

Squats met eigen lichaamsgewicht
Walking lunges
Burpees (uiteraard)
Push-ups
Korte sprints (bijv. suïcides)

Fabel 4: “Rust is funest voor je abs.”
Ja, 3 minuten lang op adem komen verpest het vetverbrandende effect van je sixpack-circuit, maar rust na je training wordt zeker aangeraden. Dit is het allerbelangrijkste spieropbouw-feit: slaapgebrek saboteert je resultaten. Sterker nog: een onderzoek gepubliceerd in Annals of Internal Medicine ontdekte dat minder dan zeven uur slaap per nacht zorgt voor 55% minder effectiviteit bij vetverbranding rond de buik. Inderdaad, met dank aan het stresshormoon cortisol. Cortisol bevordert de vetopslag en verpest alle moeite die je hebt gedaan. Zet jij je wekker om 05.00 uur ’s morgens om een workout in je dag te proppen voor je naar je werk gaat? Dat werkt dus niet als je niet om 22.00 uur al slaapt. De oplossing: beter en meer slapen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar zeker niet onmogelijk. Voor je het weet word je op een ochtend wakker en heb je je doel bereikt.

Please follow and like us: